Search

Nordmarka på langs med ski

Gjerdingen ved Gjerdingen gård.

Nordmarka - et langstrakt skogsområde mellom Hadeland og Oslo. Her finnes et enormt nett av skiløyper mellom hytter og gårder, over vann og koller. Skituren Nordmarka på langs er en fire mil lang skitur, som kan gjøres i mange varianter. Grua stasjon i Oppland er et  bra utgangspunkt for turen inn til hovedstaden. Hva er bedre enn å avslutte turen på Frognerseteren hvor en har flott utsikt over turmålet Oslo?

Nordmarka på langs er en 4 mil lang skitur, som går gjennom det langstrakte skogsområdet nord for Oslo. Nordmarka strekker seg over hele fire fylker. Ruten vår følger løypenettet fra Grua inn til Frognerseteren i Oslo mellom mange av Nordmarka´s hytter og gårder. Det er en kupert rute som går over en rekke koller og flere av Nordmarka´s største vann.

Vår tur starter fra Oslo hvor vi går på toget som følger Gjøviksbanen til vår stasjon Grua. Grua ligger i Lunner på Hadeland og ligger helt nord i Nordmarka. Fra Grua går en rett inn i den nordligste delen av Nordmarka.

Fra Grua stasjon er det skiltet med de kjente markaskiltene, som viser vei mot Gjerdingen - første etappe på 11,5 km. En må først følge veien noen hundre meter før en kommer inn på det som er en smal scooter-kjørt løype. I omtrent 4 km følger vi denne scooter-løypen mot Myllselva. Da kommer vi inn på en preparert løype fra Harestua og det går atskillig fortere fremover opp de lange bakkene mot Gjerdingen.

Gjerdingen er det nest største vannet som ligger i Nordmarka. Bare Maridalsvannet er større. Fra Gjerdingen fortsetter løypen videre mot en annet stort vann, som ligger midt i den innerste delen av Nordmarka - Katnosa.

Gjerdningen helt nord i Nordmarka.

På strekket mellom Gjerdingen og Katnosa fortsetter vi oppover i høyden til et av de høyeste punktene på turen vår 560 moh. Utgangspunktet vårt Grua stasjon ligger på 271 moh. Fra toppunktet på 560 moh renner vi ned mot Katnosa som ligger på 460 moh.

Her ligger Katnosa gård, som er en tidligere seter og nå fraflyttet gård ved vannet Katnosa. Gården ble fraflyttet i 1990 og har siden fungert som utleiehytte. Ved Katnosa passer det fint å ta litt matpause før vi fortsetter videre sørover Katnosa og forbi den ubetjente turisthytta Katnosdammen.

Katnosdammen er en av DNT sine markahytter og er en tidligere damvokterbolig. For de som ønsker å dele turen gjennom Nordmarka i to deler er Katnosdammen et ypperlig sted for overnatting midtveis på turen. Fra Katnosdammen går turen videre mot de bratte bakkene opp mot Kjerkeberget. Kjerkeberget (631 moh) er en topp mellom Katnosa og Sandungen. Bakkene opp her er bratte og kjennes i beina. Vi skal ikke opp på selve toppunktet, men følger skiløypen over fjellet til høyeste punkt på ruten vår (560 moh). Herfra går de like bratt og fort unna ned mot Sandungen og Sandungen gård. Her gjelder det å ha gode skiferdigheter og se opp for skiløpere på vei oppover i motsatt retning.

Et islagt Katnosa i den innerste delen av Nordmarka.
Skiløypen over Kjerkeberget (631 moh) mellom Katnosa og Sandungen.

På strekket mellom Grua og Katnosa møter vi få andre turgåere. Fra Katnosa og innover mot Oslo møter vi flere og flere skigåere jo nærmere hovedstaden vi kommer. Katnosa ligger så langt inn i Nordmarka det går an å komme. Området rundt Katnosa ble brukt av Fritjolf Nansen for å trene til sine polare ekspedisjoner og for å teste utstyr.

I bunnen av bakkene ned Kjerkeberget ligger Sandungen gård, som er blant de største gårdene i Nordmarka. Gården var faktisk skjulested for dronningens smykker under 2. verdenskrig. Fra Sandungen gård skal vi nå ta oss over Kikut massivet mot den populære turisthytten Kikutstua.

Bakkene opp mot Sandungskroktjernet føles uendelig lange, da vi på ny skal opp til 530 moh. Deretter flater det ut før vi kan renne ned mot Kikutstua og Kikutmassivet er passert.

Kikutstua er en av Oslomarkas mest populære betjente turisthytter. Den ligger på en liten høyde med utsikt over Bjørnsjøen. Her fra går løyper i alle retninger inn mot byen - enten det er mot Maridalen, Sørkedalen eller mot Sognsvann og Tryvann. Vårt mål for turen er Frognerseteren og vi krysser Bjørnsjøen i retning mot Kobberhaugshytta.

Den betjente turisthytten Kikutstua i Nordmarka.

Nå gjenstår den siste milen inn mot vårt turmål som er Frognerseteren. Det har begynt å mørke og hodelykten må etter hvert frem.

Turen går over Bjørnsjøen i retning Kobberhaugytta. Her skal vi igjen gyve løs på en oppstigning mot Appelsinhaugen. Herfra renner vi ned mot en annen populær betjent turisthytte. Kobberhaughytta som inngår i DNT sitt hyttetilbud. Hytten er blant Nordmarka´s største hytter og har vært driftet i DNT regi siden 1954 da de overtok hytta. Kobberhaugsbytta ble oppført i 1931.

Fra Tryvannstua er det 3,5 km til vårt endelige stopp på ruten - Frognerseteren. Dette må være det flotteste stedet å avslutte turen Nordmarka på langs, med en flott utsikt over Oslo. Her er det også servering og en kan nyte noe velfortjent fra menyen før en setter seg på T-banen fra Holmenkollbanen´s endestasjon, 468 moh, retning ned mot Oslo sentrum.

Den betjente hytten Kikutstua i Nordmarka.

Nordmarka på langs kan gåes i veldig mange varianter, men en bør enten starte eller avslutte turen nord for Mylla. Et litt lengre alternativ med tog er å starte fra Roa. Denne turen er 47 km lang og mye på grunn av en litt kronglete start før en kan sette kursen rett sørover mot Oslo, men turen over Mylla mot Tverrsjøstallen er en veldig flott rute - før en igjen kommer inn mot Katnosa og følger normalruten mot Frognerseteren eller Sognsvann over Kjerkeberget og Kikut. Dersom en går turen ved flere anledninger er det en fin måte å utforske Nordmarka på - det å gå nye ruter.