Search

Folgefonna på langs

På ski over Folgefonna. Her på Sørfonna like ved Fonnabu. Utsikt mot Melderskin og Rosendalsalpene.

Folgefonna er et kjent og kjært landemerke på Vestlandet, som er synlig fra store deler av Hordaland. Omgitt av fjorder, Hardangervidda, Rosendalsalper og med utsikt ut i havgapet er turen over Folgefonna en tur med dramatisk landskap og masse kontraster. Folgefonna på langs er blitt en vårklassiker. Vi går den 5 mil lange turen mellom spektakulære hytter som er plassert helt inn til breen.

Folgefonna er den tredje største breen i landet etter Jostedalsbreen og Svartisen. Den er 36 km lang, over 14 km bred og det høyeste punktet på breen er 1.635 moh.

Beliggenheten er spesielt flott på Folgefonnhavøya omringet av fjordene Hardangerfjorden, Åkrafjorden og Sørfjorden. Breen er oppdelt i tre adskilte fonner Nordfonna, Midtfonna og Sørfonna, hvor Sørfonna er den desidert største delen av Folgefonna. Bratte daler med stup skiller fonnene fra hverandre.

Ferdsel over breen har skjedd gjennom alle tider, da breen har skilt bygder og grender fra hverandre. På 1800-tallet kom også utenlandsturismen til Norge og særlig Hardanger med Folgefonna var et populært område som turistene ønsket å oppleve. Turene over breen gikk oftest mellom Mauranger i Vest og Tokheim ved Odda i øst. Vår tur starter i nord og avsluttes i sør - vi har et mål om å utforske Folgefonna på langs.

Det finnes flere muligheter å gjennomføre turen Folgefonna på langs, men den mest vanlige er å starte helt nord på Nordfonna ved skisenteret og gå sørover og følge hyttene som ligger ved breen.

Helt nord på Sørfonna reiser et skjer seg opp av breisen og her ligger den spektakulære selvbetjente turisthytten Holmaskjer. 6 km lenger sør på vestsiden av Sørfonna ligger Fonnabu og i den sørøstlige delen av Folgefonna ligger den lille Saubrehytta. Det er altså fult mulig å gå Folgefonna på langs fra hytte til hytte. Vi antar at flere har tenkt tanken på å krysse breen denne langhelgen i mai og tar derfor med telt, noe som gjør turen langt mer krevende og tyngre enn ved å basere seg fult og helt på de selvbetjente hyttene.

Folgefonna sett fra luften fra nord mot sør.

Dag 1 - Over Nordfonna til Fonnabu

Folgefonna på langs er på mange måter en annerledes og også enklere tur enn klassikeren Josten på langs. Begge turene er vanlig å starte i nord for å gå sør-over. Dersom en skal gå Folgefonna på langs er det vanlig å starte helt nord på Nordfonna. Folgefonna skisenter er et utmerket utgangspunkt. Det er bilvei fra Jondal og helt opp til skisenteret som ligger ved brekanten av Nordfonna på 1.200 moh. Dette gjør at en sparer mange høydemetre og kan begynne turen ved å tre inn på breen med det samme en starter. Den første natten overnatter vi i telt like ved skistenteret, slik at vi får en tidlig start på den første og lengste etappen på turen.

Solen skinner i det vi legger ut på turen over Nordfonna. Vi følge skibakken opp på breplatået og staker ut kurs sørover. En kan velge å gå innom Nordfonna´s høyeste punkt på 1.635 moh. Vi holder stø kurs mot Svartedalshorga (1.472 moh) hvor vi møter på Kvitnadalen. Dette stupbratte dalføret skiller Nord- og Midtfonna fra hverandre og gjør turen litt mer kronglete. Fra Svartedalshorga må en ta seg ned 500 høydemetre til Midtra Kvitnadalsvatnet som ligger på 980 moh. Det er bratt ned hit og en må vurdere skredfaren etter snøforholdene. En kan prøve å følge ryggen nedover eller en bratt renne som løper ned mot Heimsta Kvitnadalsvatnet.

Fra Midtra Kvitnadalsvatnet tar vi oss opp på den lange fjellryggen som leder opp mot nordenden av Folgefonna. Det er en nesten 7 km lang etappe opp mot et skjær som stikker opp av isen, kalt Holmaskjera (1.565 moh). Her er det reist en turisthytte, Holmaskjer, som har en fantastisk unik beliggenhet. Utsikten er flott og en ser inn på Hardangervidda mot Hårteigen og Hardangerjøkulen, samt inn i den stupbratte Ringedalen, hvor den populære Trolltunga ligger.

Sørover ser vi Sørfonna´s hvite iskappe bre seg utover. Det er en flott utsikt og et flott sted for å ta seg en lengre pause, om en ikke til og med velger å overnatte her. Vi har bestemt oss for å utnytte den fine dagen, da det er meldt tåke på breen neste dag. Vi fortsetter derfor de nesten 7 km videre sørover mot Fonnabu, hvor vi har bestemt oss for å slå opp campen for natten.

Fonnabu ligger spektakulært til ved brekanten og er den største hytten i området. Turen fra Sundal og opp til Fonnabu er den mest brukte veien inn til Folgefonna. Det er en flott solnedgang på Fonnabu og en fantastisk utsikt. Omgitt av brefallene Breidablikkbrea og Brufossbrea, samt Folgefonna´s høyeste punkt (1.649 moh) har vi i tillegg utsikt mot fjelle og havet. Rosendalsalpene´s kvasse tinder som Melderskin (1.426 moh), Bjørndalstraversen (1.426 moh) og  Gyrastolen (1.339 moh) er godt synlige herfra. På motsatt side av Hardangerfjorden ser vi fjell som Tveitakvitingen, Torefjell og Skrott. I vest ser vi ut mot Sunnhordaland og Nordsjøen og i nord ser vi den tilbakelagte etappen over Nordfonna.

Brufoss- og Bondhusbrea er brefall av Folgefonna ved Fonnabu.

Dag 2 - Over Sørfonna fra Fonnabu til Sauabrehytta

Det har vært en svært vindfull natt i teltet ved Fonnabu og været har slått om til mer skyet. Det blåser fremdeles kraftig og vi ser vindene tvinge skyene raskt over Folgefonna. Dagens etappe går over Sørfonna til Sauabrehytta. Det skal bli lite utsikt og mest orientering. Etappen i dag er på 16 km og langt mindre krevende enn gårsdagen. Det går slakt over Sørfonna før nedkjøring på brearmen Sauabreen.

Fra Fonnabu legger vi ut på turen inn i skydekket som blåser over Sørfonna. Det går slakt oppover for så å flate ut. Vi har null sikt og det gjelder å kontrollsjekke ofte hvor på breen vi er. Det er fort gjort å komme ut av kurs. Etter noen timer sørover på Sørfonna merker vi det gradvis begynner å helle nedover og plutselig kommer vi også under det tykke skydekket.

Nå ser vi at vi brefallet vi skal kjøre ned og her er det greit å ha kontroll, slik at en ikke ender opp i sprekkområdet nederst i Suabreen. Det går fort unna ned det lange brefallet. Vi setter utfor i retning mot Sauanuten. Ute av breen følger vi fjellsiden til Sauanuten bortover og nå kommer også Sauabrehytta til synet.

Sauabrehytta er en liten selvbetjent turisthytte som ligger flott til med utsikt ned i Sandvikedalen og til Folgefonna. Solen steker og det er fint å sitte i hytteveggen og skue nedover i dalen. Også her velger vi å slå teltleir for natten. Denne natten regner det tungt på teltduken, men det gjør ingen ting - for neste morgen er den strålende solen på plass igjen.

Dag 3 - Fra Sauabrehytta til Espeland

Denne dagen skal vi ta oss ned til Espeland, hvor vi har parkert bilene. Det er verdt å legge turen opp på Sauanuten (1.408 moh) som har flott utsikt mot Folgefonna og ned mot Etne og Åkrafjorden. Fra toppen begynner en lengre nedkjøring mot Træstøl. Vi er heldige, da vi kan stå ski nesten helt frem til Stølen. De siste kilometrene fra Træstøl ned til Espeland går langs grusvei med skiene festet til sekken.

Sørfonna sett fra Holmaskjer.

Den første kryssingen av Folgefonna fra Nord til Sørfonna, som vi kjenner til, ble utført av svensken Harald Alm. Turen har han beskrevet i Den Norske Turistforenings Årbok fra 1923. Tross advarsler om at det ville være umulig å passere dalen som delte Nord- fra Midtfonna, samt farlige sprekker i den delen av Folgefonna, la Alm ut på turen sammen med to damer han møtte på i Lofthus. Da de skulle krysse Kvitnadalen møtte de på problemer og den ene av damene hodt på å gli utfor stupene. De klarte å omsider å ta eg ned i Kvitnadalen, men slet med å ta seg opp igjen og endte til slutt ned i Blådalen, som vi tok oss over på vår tur over Folgefonna. En full kryssing var det likevel ikke, da de ved Holmaskjer avsluttet turen og tok seg ned til Odda.

Turen Folgefonna på langs er en flott fjellskitur som gjøres best på våren og særlig i mai. Turen kan gåes enten med telt eller fra hytte til hytte. Det er normalt å bruke tre dager på selve turen, men dersom en går uten telt og med lettere utstyr er det fult mulig å klare turen på to dager. Turen som beskrevet her har en tyngre første etappe på 24 km og mye opp- og nedstigning, mens dag to og tre er mer bedagelig. Turen over Sørfonna er på 16,5 km, mens transportetappen fra Sauabrehytta (over Sauanuten) til Espeland er på 11 km.

En lengre variant av turen er å gå hele Folgefonnhalvøya på langs med start i Utne. Dette krever en ekstra dag, hvor en går over Grimsnuten og Torsnuten. Her er det flott utsikt i et spektakulært landskap ned mot Sørfjorden.

Sauabrehytta er en liten hytte som ligger tett inntil Folgefonna i sørøst.
Brefallet Sauabreen på Folgefonna.