Search

Skitur Loen rundt

På vei mot Lodalskåpa fra Strupebreen.

Den alpine skituren Loen rundt er en rute i et mektig landskap med spektakulære brefall og stupbratte fjellsider. En følger fjellryggene som strekker seg rundt Lovatnet i en høyde på stort sett mellom 1.600 - 1.900 meter og legger turen innom Jostedalsbreen og Lodalskåpa. Første del av turen følger den klassiske Breruta langs med Tindefjella mellom Skåla og Lodalskåpa, mens den siste delen følger den mindre gåtte fjellryggen fra Kjelkevarden til Meleinsnibba over Ramnefjellsbreen. Bli med på en eventyrlig tur på 90 km og 6500 høydemeter i et imponerende terreng mellom langstrakte fjellrygger, høye tinder, stupbratte fjellsider og med masse flott skikjøring.

De som har gått Josten på langs legger fort merke til de mange fjellryggene  som strekker seg ut fra selve Jostedalsbreen. Skituren kalt Loen rundt er en fem dager lang skitur langs fjellryggene som strekker seg rundt Lovatnet. Det er en langt mer krevende tur enn å gå Jostedalsbreen på langs, da ruten både er lengre og noe mer alpin med langt flere høydemeter, bratte snøbakker og en kort rappell.

Rundturen starter og ender opp i Loen og en går normalt fra Skåla over Tindefjellryggen til Lodalskåpa, et stykke over Jostedalsbreen til Kjelkevarden, hvor en tar seg ut mot Gjerdaaksla (1.848 moh) og Ramnefjellbreen (1.856 moh). Deler av turen går i områder der få ferdes og som ikke er blitt skrevet særlig om i fjelliteraturen.

Rundturen er en lang og krevende skitur, som byr på mye fin skikjøring, en noe klyving opp bratte snøbakker, flere flotte fjelltopper og breer, samt bestigning av Lodalskåpa (2.083 moh). Turens alpine karakter langs med stupbratte fjellsider og langs med spektakulære brefall gjør at det kreves svært stabilt vær og stabile snøforhold for å kunne gjennomføre turen. Turen gjennomføres normalt på solide fjellski, men kan også gjennomføres med lette toppturski.

DNT Fjellsport Bergen har hatt Loen rundt på sitt vinter-program i mange år, hva har bidratt til å gjøre turen mer kjent. Dette er regnet for å være en flottere og mer spektakulær tur enn å gå Josten på langs. I tillegg til å gå over fjellryggene som strekker seg rundt Lovatnet, er en innom Jostedalsbreen og kan i tillegg til Lodalskåpa bestige Kjenndalskruna, Brenibba og Høgstebreakulen.

Loen rundt følger fjellryggene og breene rundt Lovatnet.

Dag 1 - Til toppen av Skåla og Skålabu

Den første dagen av Loen rundt er en kort, men tung dag. Skåla (1.843 moh) skal bestiges, en oppstigning som er kjent for å være den lengste motbakken i landet. Første delen av turen må gjøres med skiene på sekken. Stien og trappetrinnene opp til broen over Skåleelva er fri for snø og det er en smak av full sommer på vår tur opp i 650 moh. Herfra kan vi spenne fast skiene. På ryggen har vi tunge sekker med alt utstyr som skal til for å gjennomføre en alpin tur på fem dager med utstyr for overnatting i telt, mat underveis og  ferdsel på bre.

Under oppstigningen har vi flott utsikt over Loen og Nordfjord. Vi følger normalveien opp som er vardet opp den bratte ryggen mot Skålatårnet og den nyoppførte Skålabu. I denne moderne, selvbetjente turisthytten på toppen av Skåla skal vi tilbringe den første natten før vi skal ta oss over Tindefjellryggen. Fra vinduene inne på Skålabu kan vi se store deler av ruten vår rundt Lovatnet.

Skålabu fremstår som en imponerende hytte. Det blåser svært kraftig denne dagen og Skålabu står støtt ytterst på ryggen av Skåla, fra hvor vi har spektakulær utsikt til breene og fjellene rundt Loen.

Skålabu er en ny og moderne, selvbetjent turisthytte oppført på Skåla like ved Skålatårnet.
Tindefjella - fjellrekken mellom Skåla og Lodalskåpa.

Dag 2 - Over Tindefjella og Tindefjellbreen til Lodalskåpa

Det har vært en svært vindfull natt på Skåla og det har vært godt å sove innendørs på den flotte nye hytten Skålabu, som har tatt over for det karakteristiske Skålatårnet. Vi våkner opp til en flott dag og alt ligger til rette for en fin tur over Tindefjellryggen på vår vei mot Lodalskåpa og Jostedalsbreen. På denne etappen av turen vil det være mye opp og ned, samt en rekke breer som skal passeres.

Turen starter langs ryggen mot Stryneskåla fra hvor vi får en flott nedkjøring på Skålabreen. Vi følger breen mot Tindefjella og renner ned langs med det karakteristiske Havaldetreet (1.776 moh), hva skal være det eneste fjellet i Stryn som krever klatring for å nå toppen. Nok en gang går det oppover mot fjellene som utgjør Bings Brekuppel og har fått navnet etter bergenseren Kristian Bing som gjorde flere ugåtte breturer rundt Jostedalsbreen. Navnet Bing dukker opp flere steder i området rundt Jostedalsbreen.

Fra Bings Brekuppel renner vi ned på Tindefjellbreen og her får vi flott utsikt ned Tundraskarsbreen mot Erdalen og Oppstrynsvatnet. En ny oppstigning før nedkjøring på Skålebreen. Skålebreen er breen som strekker seg bratt ned mot Bødalen og Bødalssætra. Nå går det bratt opp mot Skålefjellet (1.905 moh) og skiene festes på sekken. Fra toppen er det flott utsikt og vi ser etappemålet vårt Lodalskåpa klart foran oss. Dette er turens nest lengste etappe med over 2 mil på ski, men 1.650 meter med stigning blir det turens etappe med mest opp- og nedstigning.

Vi slår leir nordøst for Lodalskåpa, på bandet mellom Strupebreen og Teibreen. Her har vi flott utsikt mot Vestlandsdronningen, som etter planen skal bestiges neste dag.

Fra camp like under Lodalskåpa på bandet mellom Strupebreen og Teibreen.

Dag 3 - Bestigning av Lodalskåpa og tur sørover Jostedalsbreen

Etter en vindfull og nedbørsrik natt våkner vi til det som skal bli er skyfri og solfylt dag på Jostedalsbreen. Skyene ligger foreløpig tett rundt Lodalskåpa, men lager en magisk stemning da det ser ut som det kan klarne til når som helst. Dagen starter opp brefallet Hanker som strekker seg opp Lodalslåpa´s østlige side. Vi er i et breområde få besøker, da det krever en rappell å ta seg ned fra den sørøstlige foten av Lodalskåpa til en breen langs den sørlige siden av fjellet, høyte hevet over brefallet Småttene lenger nede.

Rappellen er kort og grei og en kommer ned i en bratt snøbakke som en må gå noe ned før en igjen kan spenne fast skiene og gå langs Lodalskåpa´s sørside opp mot Veslekåpa. Nå har skyene klarnet opp og det er ingen tvil om at dette blir en flott dag å bestige fjellet som også kalles Vestlandsdronningen. Det er en del flott nysnø etter nattens herjinger og Lodalskåpa er helt urørt. Vi blir de første som skal lage spor opp den bratte snøbakken mot toppen. Normalruten opp er grei å gå med fast fin snø, stegjern og isøks. Her er nok en helning på mellom 50-55 grader.

Fra toppen er det en helt utrolig utsikt. Skyene har trukket til side og vi ser sørover den langstrakte Jostedalsbreen. Vi ser også gårsdagens etappe fra Skåla tydelig med Tindefjella og alle breene vi har passert. Vi velger å bli en stund på toppen denne dagen før dagstur- og Josten på langs-bestigerene begynner å ankomme. Nå venter flott skikjøring ned mot Ståleskaret før det blir flatt. Vi skal nå ta oss over Jostedalsbreen mot Kjenndalskruna, hvor vi velger å slå opp campen.

En tur til toppen av Kjenndalskruna er obligatorisk i så flott vær, selv om en har vært her før. Spesielt på denne turen har Kjenndalskruna en viktig betydning, da toppen markerer at vi er halvveis på vår tur rundt Lovatnet. Utsikten fra Kjenndalskruna er flott ned mot Loen hvor turen starter, Lovatnet vi går rundt og fjellene vi har gått og skal fortsette å gå på de to siste etappene.

Utsikt fra ryggen av Lodalskåpa ned på brefallet Småttene.

Dag 4 - Over Høgste Breakulen til Ramnefjellbreen

Når vi forlater leiren ved Kjenndalskruna er vi over halvveis på turen vår rundt Lovatnet. I dag skal vi ta oss ut av Jostedalsbreen og ut fjellryggen mot Ramnefjellbreen, et terreng hvor få ferdes på tur og et område det finnes få beskrivelser av i fjelliteraturen. Ramnefjellet er kjent for å stå bak raset som førte til flodbølgene i Lovatnet og utlesttelse av gårder og menneskeliv i 1905 og 1936.

Dette blir turens lengste etappe på over 27 km. Først skal vi ta oss siste del over Jostedalsbreen og legger turen opp om breens høyeste punkt - Høgste Breakulen (1.957 moh). Det er en lang og slak stigning opp mot toppunktet og en tilsvarende lang og slak nedkjøring mot Kjelkevarden (1.717 moh), et nunatak som stikker opp av Ruteflotbreen. Herfra følger vi fjellryggen ut mot Gjerdaaksla (1.848 moh).

Terrenget har endret karakter. Landskapet rundt oss er betydelig mer dramatisk enn inne på selve Jostedalsbreen. Utsikten er flott mot de mange brefallene innerst i Olderdalen. I vest strekker Myklebustbreen seg med Snønipa (1.827 moh) som høyeste topp. Ute på Gjerdaaksla er det flott utsikt til ruten vi allerede har gått. Det er rart å stå å se langt bort på Lodalskåpa og tenke at der var en på toppen dagen før. Tindefjellryggen er godt synlig herfra, med en særlig flott utsikt ned mot Bødalsseter, med Tindefjellbreen og Skålebreen hengende over seg.

Fra Gjerdeaksla blir det fin skikjøring nedover før en igjen får stigning mot et annet flott utsiktspunkt. Fra Strandanibba (1.785 moh) er det flott utsikt ned mot Olden, Oldedalen og Oldervatnet. På motsatt side av dalen ser vi det kjente utsiktspunktet Ceciliekruna. Herfra er det også første gang på en stund at vi igjen ser Nordfjord.

Fra Strandanibba (1.785 moh) er det flott utsikt ned mot Oldevatnet, Myklebustbreen og Snønipa (1.827 moh).

Fra Strandanibba kommer nok en fin nedkjøring på Vesledalsbreen. Dagens mål er toppen av Ramnefjellsbreen hvor vi skal slå camp for natten. Det er et ønske om å gjøre unna den bratte snøbakken opp mot Ramnefjellet, som er den siste større og bratte stigningen på denne turen. Stigningen siste stykket før det flater ut er opp mot 45 grader og en skal ha gode snøforhold her.

På toppen av Ramnefjellsbreen er det flatt og vidstrakt. Det skal bli en magisk kveld med en utrolig flott solnedgang. En camp av de sjeldne, med utsikt mot Sunnmørsalpene, Fjordane, Jostedalsbreen, Lodalskåpa, Jotunheimen og Hurrunganes kvasse tinderekke.

Dag 5 - Over Den Kinesiske Mur og nedkjøring til Loen

Den siste dagen på turen vår Loen rundt våkner vi nok en gang til flott vær. Dette er etappen vi skal ta oss ned til utgangspunktet vårt, Loen. Før vi starter på nedkjøringen skal vi ta oss over Meleinsnibba (1.706 moh) og fjellryggen over til Skavteigsfjellet (1.548 moh), kalt Den kinesiske mur. Det hele starter med en fin og lang nedkjøring av den nordlige delen av Ramnefjellbreen. Fra Meleinsnibba velger vi å kjøre ski ned den nordvestlige breen, som starter noe bratt. Vi må starte noe lenger ned grunnet svære skavler i den øvre delen. Så forserer vi den øvre delen av breen inn mot den høye fjellveggen av Meleinsibba og ned i bunnen av breen hvor vi enkelt kan ta oss opp på Den kinesiske mur. Ikke vanskelig å forstå hvordan denne ryggen har fått sitt navn.

Fra Avleinsfjellet er det igjen flott utsikt ned i Norfjord og mot Horningdal. Her starter skikjøringen ned den til dels bratte fjellsiden mot Loen. En kan forvente seg våt og tung vårsnø her og mot slutten må en jobbe litt med å finne snø å kjøre på før en ser seg nødt til å feste skiene på sekken og gå de siste høydemeterene til fots på sti og traktorvei.

Vel nede i Loen møter vi på det idylliske Lovatnet som vi har brukt fem dager på å komme rundt. Det er sommerlig og fra enden av vannet er det flott å stå å titte inn i Kjenndalen mot Kjenndalsbreen. 90 km og 6500 høydemeter er gjennomført, hva har vært en lang og tung tur - men for en opplevelse og for et landskap vi har gått i. Nok en gang står vi ved foten av Skåla hvor det hele startet.

Fjellryggen mellom Meleinsnibba og Skavteigfjellet har fått kallenavnet "Den Kinesiske Mur".
Loen under oss med den nye Skylift-banen opp til Hoven i bakgrunnen.

Rundturen Loen rundt er en krevende tur på grunn av sin lengde, antall høydemeter og alpine karakter. Turen går gjennom terreng med bre og sprekkområder, samt gjennom bratt terreng med skredfare og skavler. Godt og stabilt vær er en forutsetning. Skredfare må vurderes.

Ansvarsfraskrivelse! Denne siden er  ment for å gi inspirasjon, informasjon og forslag til turer, men er ikke en fører eller ment for å være en turplanlegger. Informasjonen her bør derfor ikke benyttes deretter. Omtalte ruter og forhold i terrenget kan endres fra år til år og derfor utgjøre en fare. Søk derfor alltid oppdatert informasjon. Når en ferdes i nye,  ukjente og utsatte områder blir turopplevelsen ofte bedre ved å benytte seg av en lokalkjent og sertifisert tindeveileder. Velg tur etter evne og inneha kompetanse som turen krever.